گنبدهای فیروزه ای

Email : Soofastaei@entc.org.ir

گنبدهای فیروزه ای

Email : Soofastaei@entc.org.ir

معرفی کتاب

در فرهنگ ما ایرانی ها این باور جا افتاده که سفر مخصوصاً از نوع خارج از کشورش ، مختص آدمهای پولداره. اگر شما هم احیاناً اینجوری فکر می کنید، پیشنهاد می کنم کتاب «مارک و پلو»ی منصور ضابطیان رو بخونید تا نظرتون عوض شه. 

    مارک و پلو / منصور ضابطیان / انتشارات مثلث / 176 صفحه /6000 تومان  

         این کتاب سفرنامه 6 ساله منصور ضابطیانه به کشور های مختلف از جمله فرانسه، اسپانیا، لبنان، هند، ایتالیا، ارمنستان، اتریش، کره جنوبی و آمریکاست که نثری صمیمی و روان و عکسهایی جالب و متنوع داره. نگاه نویسنده بیشتر به مسائل اجتماعی و فرهنگیه کشورهاست ولی به سایر جوانب زندگی مردمان این کشورها هم نگاهی کنجکاوانه داره. مثلاً در سفرش به فرانسه از وضعیت مترو و تاکسی های پاریس گفته تا دردسرهاش واسه پیدا کردن یه جا واسه خوابیدن. از کتاب خوندن بیش از حد فرانسوی ها و مقایسه اش با وضعیت ما در ایران حرص خورده و از طرفی یه سر هم به کتابفروشی های پاریس زده. وقتی به اسپانیا رفته از یوس هوستال (youth hostal) ها گفته که هتل های ارزون قیمتی هستند که باب میل جوان هاست(چون جوون ها معمولاً بی‌پولند دیگه!!) و با شبی بیست و پنج یورو (حدود چهل هزار تومان) می شه اونهارو اجاره کرد. چند روز با سایر توریست های خارجی مثل ژاپنی ها، آمریکایی ها و آفریقایی ها هم اتاق شده و از تفاوتشون با ما ایرانی ها صحبت کرده. چون خودش روزنامه نگاره یه سری هم به دکه مطبوعات اسپانیایی ها زده و از تعدد مجلات مد اونها گفته. وقتی به سوریه رفته از رشوه خواری آشکار پلیس سوریه در مرز لبنان متحیر شده و برعکس از برخورد شدید و قاطع پلیس مرزی لبنان با رشوه خواری و برخورد بسیار محترمانه پلیس این کشور با وی بعنوان یک خبرنگار خوشحال شده . در سفرش به ارمنستان از مناطق دیدنی این کشور همسایه گفته تا DVD فروشی آرمن (پسر ارمنستانی که دکترای اقتصاد داشته!) . ضابطیان در سفرش به آمریکا هم به دو سه تا از ایالات این کشور سر زده و عکس ها و مطالب متنوعی در اختیار خواننده قرار داده. از وضعیت هالیوود بگیرید تا وجه تسمیه شهر زیبای لس آنجلس و پیدا کردن مجله چلچراغ، کیهان ، یالثارات و ...  تو دکه های روزنامه فروشی این شهر.

خلاصه بگم بعد از خوندن این کتاب آدم وسوسه می شه پول هاشو جمع کنه و حتماً چند تا سفر خارج از کشور بره. سفری آسون با هزینه ای کم ولی هیجان انگیز.