گنبدهای فیروزه ای

Email : Soofastaei@entc.org.ir

گنبدهای فیروزه ای

Email : Soofastaei@entc.org.ir

(تائو ت چینگ ) متنی فراسوی زمان

 

 

سال پیش وقتی مهربانترین دوستم کتاب تائو ت چینگ را به من پیشنهاد کرد تصوری جز متن اندیشمندانه و کهن که راهکارهایش در دالان های غبار گرفته تاریخ پوسیده است نداشتم. ولی حالا که ماهها با این کتاب کوچک زندگی کرده ام متنی یافته ام فراسوی زمان که درک برخی از قسمتهای آن در اعصار جدید نیز جای مکاشفه دارد. 

تائو ت چینگ یا دائو د جینگ یک متن کهن چینی با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال است . این اثر کوتاه اما بسیار ژرف در طول سالیان بر فرهنگ تمدن و اندیشه چینیان و بسیاری از کشورهای مرتبط با آنها تاثیر عمیقی گذارده است به طوری که بسیاری آن را روح و جان چینیان نامیده اند. تائو که معنای راه و طریقت است عصاره و مفهوم اصلی تائوت چینگ می باشد و سرچشمه اندیشه و مکتب تائوئیسم است. 

نگارش این متن کهن را به لائوتزو یا لائودزو نسبت می دهند که در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و همزمان با کنفوسیوس می زیسته است. لائوتزو که معنای مرشد پیر و یا استاد پیر است لقبی بوده که به این فرزانه چینی داده اند. بر اساس مدارک تاریخی او تاریخ نگار و کتابدار امپراتوری جو بوده است. 

 

خواندن کتاب تائوت چینگ را به تمامی دوستانم توصیه می کنم . این کتاب در ایران توسط آقای فرشید قهرمان ترجمه شده و نشر مثلث آن را به چاپ رسانده است.