گنبدهای فیروزه ای

Email : Soofastaei@entc.org.ir

گنبدهای فیروزه ای

Email : Soofastaei@entc.org.ir

استرالیا کشور محبوب من

استرالیا , کشوری است واقع در نیمکره جنوبی که متشکل است از کوچکترین قاره جهان و تعدادی جزیره واقع در اقیانوس هند و آرام . این کشور در اول ژانویه 1901 تشکیل گردید. از زمان فدرالی شدن , استرالیا دارای سیستم با ثبات لیبرال دمکرات بوده و در عین حال عضوی از قلمرو کشورهای مشترک المنافع (مشترک المنافع پادشاهی انگلستان) می باشد . پایتخت این کشور شهر کانبرا است هرچند در حال حاضر جمعیت عظیمی بالغ بر 5/20 میلیون نفر بطور عمده و چند شهر ساحلی بزرگ سیدنی , ملبورن , بریزبن , پرت و آدلاید تمرکز یافته اند.

اقتصاد

استرالیا دارای نظام اقتصادی برجسته و چند محصولی غربی است با درآمد سرانه ای بیش از انگلستان ,آلمان و فرانسه. این کشور رتبه سوم را در شاخص توسعه انسانی سال 2005 سازمان ملل متحد کسب نمود و همچنین به لحاظ استانداردهای زندگی در شاخص کیفیت زندگی سال 2005 اکونومیست , در میان کشورهای جهان رتبه ششم را کسب نمود. در سالهای اخیر علیرغم رکود و نزول اقتصاد جهانی , اقتصاد استرالیا از جهش برخوردار بوده است . افزایش بازدهی اقتصاد ملی , کسادی جهانی را جبران نموده است و وضعیت تجارت و قدرت خرید همچنان قوی باقی مانده است .

از ابتدای سالهای 1990 تا کنون اقتصاد استرالیا هیچگاه دچار رشد منفی نگردیده است . بر این اساس در ژانویه 2006 نرخ بیکاری 3/5% و 500/034/10 نفر مشغول به کار بوده اند . بخش خدمات اقتصاد شامل گردشگری , آموزش و خدمات مالی حدود 69% از تولید ناخالص ملی را بخود اختصاص داده است . کشاورزی و منابع طبیعی بترتیب 3% و 5% تولید ناخالص ملی را بخود اختصاص داده لیکن در واقع سهم اساسی صادرات استرالیا را بخود اختصاص داده است . بازارهای عمده صادرات استرالیا عبارتند از ژاپن , چین , ایالات متحده آمریکا , کره جنوبی و نیوزلند

جمعیت شناسی

بیشتر جمعیت استرالیا در مناطق شهری ساکنند.سیدنی پرجمعیت ترین شهر استرالیا است. همچنین مسیر شهرنشین شدن در استرالیا قویتر و سریعتر از بسیاری نقاط دیگر از جهان است .

بیشتر جمعیت 4/20 میلیون نفری تخمینی استرالیا متشکل است از مهاجرین قرن نوزدهم و بیستم که اکثریت ایشان نیز از بریتانیای کبیر و ایرلند بدین کشور آمده اند . جمعیت استرالیا از زمان جنگ جهانی اول تا کنون , چهاربرابر گردیده است . در سال 2001 پنج گروه عمده از میزان 4/27% جمعیت متولد خارج از استرالیا عبارت بودند از متولدین انگلستان , نیوزلند , ایتالیا , ویتنام و چین . پس از الغای سیاست استرالیای سفید در سال 1973 , ابتکارات متعددی از جانب دولت به منظور گسترش هماهنگی نژادی صورت پذیرفته است که جملگی بر سیاست چند فرهنگی شدن جامعه استوار است

کمتر از 15% از مردم استرالیا در مناطق روستایی زندگی می کنند .

بسان بسیاری دیگر از ممالک توسعه یافته , استرالیا نیز جمعیتی رو به پیر شدن دارد که این امر تعداد بیشتر افراد رو به بازنشستگی و کاهش افراد در سن کار را به همراه خواهد داشت. عده کثیری از استرالیاییها (849/759 نفر در سال 03-2002) خارج از موطن خود زندگی می کنند . بر این اساس استرالیا یکی از فعالترین نظامهای مهاجرتی را در دنیا داراست که به رشد جمعیت کمک می کند . عمده مهاجرین افراد متخصص هستند ؛ لیکن باید مهاجرت از طریق خانواده و همچنین پناهندگی را نیز افزون کرد.

زبان انگلیسی زبان رسمی استرالیا است. تعداد قابل توجهی از مهاجرین نسل اول و دوم , دوزبانه هستند . استرالیا مذهب رسمی ندارد . تحقیقات صورت پذیرفته در سال 2001 نشان داد 68% مردم استرالیا خود را مسیحی معرفی کرده اند : از میان 27% خود را به عنوان کاتولیک پیرو کلیسای رم و 21% خود را پیرو کلیسای انگلیسی معرفی نموده اند . افرادیکه خود را دارای مذهبی غیر از مسیحیت معرفی نموده اند از 5% تجاوز نمی کنند . حدود 16% هم به عنوان افراد بدون مذهب خاص معرفی شده اند که شامل کلیه فرق و عقاید غیرالهی از جمله انسانگرایی , الحاد , عقل گرایی و... می گردد . 12% نیز از پاسخگویی امتناع نموده اند و یا پاسخی داده اند که قابل تفسیر نیست. بسان بسیاری دیگر از کشورهای غربی , در اینجا نیز میزان مشارکت واقعی مردم در فعالیتهای دسته جمعی مذهبی بسیار کمتر از آمارهای فوق است ؛ میزان مشارکت هفتگی در کلیسا عبارت است از 5/1 میلیون نفر که عبارت است از 5/7% از کل جمعیت.

رفتن به مدرسه بین سنین 6تا15 سالگی در استرالیا اجباری است ( این سن در استرالیای جنوبی و تاسمانی تا 16 سالگی و در استرالیای غربی تا 17 سالگی است.)

میزان با سوادی در میان بزرگسالان 99% برآورد می گردد. اعتبارات دولتی به تاسیس 38 دانشگاه در استرالیا کمک کرده است و هرچند بسیاری دانشگاههای خصوصی افتتاح گردیده لیکن عمده دانشگاهها از کمکهای دولتی بهره می برند.همچنین یک نظام دولتی مدارس فنی و حرفه ای وجود دارد که به عنوان موسسات تی.ای.اف.ای شناخته می شوند و بسیاری مدارس بازرگانی نیز وجود دارند که به منظور تربیت سوداگران تاسیس شده اند. تقریباً 58% از مردم استرالیا بین سنین 25تا64 سالگی به نوعی از آموزشهای فنی حرفه ای و یا بازرگانی برخوردارند.

سیاست

کشور استرالیا دارای سیستم پارلمانی است و حکومت در این کشور از سه قوه بشرح ذیل تشکیل شده است:

  • قوه مققنه : پارلمان از ملکه , مجلس سنا و مجلس نمایندگان تشکیل شده است . نمایندگی ملکه را در اینجا فرماندار کل عهده دار است که در مقام عمل فعالیت اندکی در پارلمان داشته یا هیچ فعالیتی ندارد.
  • قوه مجریه : شورای اجرایی فدرال , در عمل مشاوران عضو این شورا عبارتند از نخست وزیر و وزرا
  • قوه قضائیه : متشکل است از دیوانعالی استرالیا و محاکم فدرال . زمانیکه در سال 1968 قانون استرالیا به تصویب رسید , دادگاههای ایالتی بطور رسمی از کمیته قضایی شورای مشترک المنافع , مستقل گردیدند.

در استرالیا سه حزب سیاسی اصلی وجود دارد : حزب کار , حزب لیبرال و حزب ملی . کاندیداهای مستقل و احزاب کوچک از قبیل سبزها , خانواده و دمکراتهای استرالیا نیز نمایندگانی در پارلمان استرالیا دارند , بیشتر در جایگاه بالا علیرغم اینکه اساساً تاثیر آنها در واقع جانبی بوده است . از انتخابات سال 1996 , ائتلاف دو حزب لیبرال/ملی به رهبری نخست وزیر جان هاوارد قدرت را در کانبرا به دست گرفته است . در انتخابات سال 2004 ائتلاف یاد شده موفق شد کنترل سنا را نیز بدست آورد امری که طی بیست سال گذشته بی سابقه بوده است . حزب کار نیز در تمامی ایالات و مناطق از قدرت برخوردار است.

ایلات و مناطق

استرالیا از شش ایالت تشکیل شده است . دو ایالت بزرگ و عمده و باقی مناطق کوچکتر . این ایالات عبارتند از : نیو ساوث ولز , کواینلند , استرالیای جنوبی , تاسمانی , ویکتوریا و استرالیای غربی . دو منطقه سرزمینی اصلی عبارتند از منطقه شمالی و منطقه مرکزی استرالیا . در عمده موارد کارایی مناطق نیز بسان ایالات است لیکن پارلمان مشترک المنافع می تواند مصوبات مجلس هریک از آنها را وتو کند . برعکس , قانون فدرال تنها در موارد خاصی قانون ایالتی را نقض می کند که موارد آن نیز در اصل پنجاه و یکم قانون اساسی احصا گردیده است . به بیان دیگر تمامی امور قانونی توسط مجالس ایالتی حفظ و صیانت می گردند از جمله قانونگذاری در مورد بیمارستانها , امور آموزشی , پلیس قوه قضائیه , جاده ها , حمل و نقل عمومی و دولت محلی .

هر ایالت و یا منطقه ای قوه مققنه مخصوص خود را دارد . مرجع تالی با عنوان مجمع قانونگذاری و مرجع عالی با عنوان شورای قانونگذاری شناخته می شوند. نماینده ملکی در هر دولت محلی , فرماندار است که در مناطق شمالی به عنوان دبیر از وی یاد می گردد.

جغرافیا و آب و هوا

استرالیا 850/686/7 کیلومتر مربع (909/967/2 مایل مربع) وسعت دارد که بر روی صفحه هند و استرالیا واقع گردیده است . این کشور در احاطه اقیانوس جنوبی , هند و آرام است و بوسیله دریای اورفورا و تیمور از آسیا جدا شده است . استرالیا دارای 760/25 کیلومتر مربع (007/16 مایل مربع) نوار ساحلی است و منطقه اقتصادی ویژه ای را نیز در نظر گرفته است که مساحتی بالغ بر 250/148/8 کیلومتر مربع (057/146/3 مایل مربع) رادر بر می گیرد.این منطقه اقتصادی ویژه شامل نواحی سردسیر استرالیا نمی گردد.